Jengkol dan Negara
6 Komentar 997 pembaca
Jengkol (g. net)

Jengkol dan Negara

Humor

Oleh Hang Kafrawi

“Apa guna negara, kalau rakyatnya hidup menderita?” ujar Jang Gagak dengan emosi yang meluap-luap.

“Negara tak salah de, Jang, yang salah kite-kite ni. Kite pakai diam saje derita yang sedang dipikul negera ini. Seharusnye kite berusaha keras mengobati derita tersebut. Ini tidak, kita juge menambah derita negara ini,” ucap Atah Roy pula.

“Atah Roy yang terhormat lagi bijaksana. Ape yang hendak kite buat sebagai rakyat jelata ni? Nak makan saje kite susah, macam mane kite nak memikirkan negara ini? Bukankah kite telah mempercayai orang-orang pilihan untuk mengurus negara ini? Bukan kite tak cinta pade negara, tapi keadaan kite semakin tak berdaya. Sebutkanlah salah satu kebutuhan kite yang tak terganggu? Semuenye tak bersahabat dengan kite,” jelas Jang Gagak panjang lebar.

“Jang, dikau tahu Hikayat Hang Tuah kan?” tanya Atah Roy.

“Tahu beno, Tah.”

“Hang Tuah tak pernah berhenti memberikan yang terbaik untuk negara, walaupun hatinye sengsara,” tambah Atah Roy.

“Saye sepakat dengan Hang Tuah, Tah, tapi masalahnye berbede. Memperjuangkan nasib kite sekarang ini, same saje kite berjuang seperti Hang Tuah. Ape yang tidak kite berikan pade negara kite ini? Setiap saat kite bayo pajak, taat peraturan, tidak anarkis memperjuangkan nasib kite. Tapi ape yang negara berikan kepade kite? Jering mahal, bawang mahal, semue mahal. Padahal tanah kite ini, lempo kayu, kayu tumbuh. Lempo batu, batu tumbuh, tak ade alasan kesengsaraan seinggah pade kite,” Jang Gagak bertambah mantap.

“Betul tu Jang, tak salah dikau de, tapi mungkin saje ade alasan lain yang menyebabkan kite harus menderita terlebih dahulu,” Atah Roy mencoba menenangkan Jang Gagak.

“Alasan ape lagi Atah Roy? Saye ambik contoh jering alias jengkol. Jering yang menjadi makanan pujaan orang Indonesia dan batangnye tumbuh di mane saje di tanah ini, hargenye melambung tinggi, sehingge kite tak sanggup nak membeli. Memang masalah jering ini memang lucu kedengaraannye, tapi kalau ditelusuri betul-betul, kite jadi malu. Bisa harge jering sebijik menyampai seribu rupiah? Bayangkan Atah, dulu belambak jering di negeri kite ini, sekarang jangan cube-cube sentuh kalau tak punye duit banyak, Tah,” Jang Gagak tambah yakin.

“Kalau menurut aku, ade juge hikmahnye harge jering melambung tinggi, Jang. Dengan harge jering mahal, make drajat jering ikut naik,” jelas Atah Roy.

“Maksud Atah?” Jang Gagak tak paham.

“Cube dikau bayangkan, dulu waktu harge jering murah, orang-orang menganggap jering makanan orang miskin. Sekarang harge jering dah mahal, tentu jering menjadi makanan orang kaye, dan pamor jering pun terangkat,” jawab Atah Roy sambil tersenyum.

“Tah, kalau bercakap jangan pakai tempurung lutut, pakai otak Atah tu!” Jang Gagak bengis dengan jawaban Atah Roy.

“Aduh, Jang, bukan main sopan dikau bercakap! Aku kan cume nak bergurau, bio dalam menghadapi masalah ini tetap dengan senyum. Kalau dikau dah kaso-langgo macam ni, aku lebih kaso lagi, Jang!” ujar Atah Roy mulai emosi.

“Inilah salah Atah. Atah tak pernah bisa meletakkan masalah mane yang harus kite bergurau, mane yang kite tidak boleh bergurau. Masalah jering ni, Tah, bukan masalah sepele, ini masalah serius, sebab kite tam mampu menyejahterakan rakyat yang hidup di tanah surga ini. Kalau Hang Tuah hidup di zaman kenen ni, saye jamin die pun marah beso. Bisa jering menjadi langka di negeri ini. Kalau sudah negara tak mampu menyelesaikan masalah jering ni, make memang tak ade gunelah kite bernegara lagi,” Jang Gagak ikut emosi.

“Jang, kate dikau aku tak sengsara disebabkan harge jering melambung tinggi? Kalau diturut hati aku ini, make aku dah jadi Hang Jebat dah, mengamuk kesane-kemari. Aku tak bisa maka kalau tak ade jering, Jang,” Atah Roy mulai terbawa emosi juga.

“Itulah yang aku cakapkan tu, Tah. Bagi kite rakyat kecik ni, negara yang sukses adalah negera yang mampu menyediakan bahan pokok dengan harge murah. Nak beli beras, beras murah dan berkualitas, nak beli jering, jering tak mahal. Bagi kite rakyat ni, bekepul asap dapur rumah kite, itu dah mantap. Ini jangankan nak bekepul, nak pegi ke dapur je kite malas, sebab tak ade bahan nak dimasakan!” jelas Jang Gagak.

“Sekarang ape nak kite buat ni? Haruskah kite mengamuk tersebab jering mahal? Atau kite diam saje, menunggu mu’zizat datang mengubah negara kite ini?” Atah Roy ikut-ikut terbawa kegeraman Jang Gagak.

“Kite tak boleh mendenggo dan melihat aje nampaknye, Tah. Kite harus berbuat sesuatu. Atah ade rencana agaknye?” Jang Gagak pula bertanya.

“Kalau aku tak ade jalan lain de. Untuk menyelesaikan masalah jering ini, terpakselah kite mintak pemerintah mengimpor jering ke negeri kite ni,” jelas Atah Roy.

“Kalau jering diimpor dari negera lain, aku tak jamin de, Tah, sedangkan sapi yang bisa bersuare, dapat diakal, apelagi jering ni, tentu lebih banyak lagi kene akal kite ni,” Jang Gagak belum dapat jalan keluarnya.

“Jadi, ape nak kite buat?” Atah Roy kehilangan kepintarannye, tersebab sudah 4 bulan tak makan jering.

“Macam mane kalau kite buat surat mohon bantuan PBB untuk mengirimkan jering ke negeri kite ni?” Jang Gagak belum yakin betul dengan usulannya.

“Malulah kite, Jang. Tanah kite ini tanah surge, semuenye tersedie di negeri kite ini, tak mungkinlah mintak bantuan negara asing,” jelas Atah Roy.

“Ye tak ye, ye, Tah. Jadi ape nak kite buat, Tah?”

“Aku sarankan, kite tunggu ajelah dulu ye. Kite tunggu pemimpin baru negara kite ini. Mane tahu pemimpin negara kite yang akan datang, dapat mengatasai masalah yang sedang kita alami ini,” ucap Atah Roy.

“Kalau tak bisa juge?” Jang Gagak khawatir.

“Kite tunggu pulak pemimpin berikutnye. Kalau juge tidak berubah, kite tunggu pulak pemimpin selanjutnye, sampailah kite mati. Hehehehe...,” jelas Atah Roy putus asa.

“Auklah, Tah,” tambah Jang Gagak ikut pasrah.

Author

Tabloid Tanjak
Profil Tabloid Tanjak

admin tabloidtanjak.com

Iklan Tengah Detail Berita 665x140px (FIB)

Berita Terkait

Ada 6 Komentar untuk Berita Ini

  1. Sobhana123 12 Maret 2018 - 18:36:04 WIB

    hi there.. really nice information.. i was looking for this since a long time…really appreciate the amount of work which you have put into to it.. thanks for sharing.
    https://www.certvalue.com/ohsas-18001-certificat ion-in-qatar/

  2. Fodboldtrøjer Børn 25 November 2019 - 04:16:47 WIB

    Thanks for one's marvelous posting! I actually enjoyed reading it, you
    can be a great author. I will always bookmark your blog and definitely
    will come back at some point. I want to encourage you to definitely continue your great posts, have
    a nice day! Fodboldtrøjer Børn AprilKrzp Napoli Trøje
    Børn DaniDelat
    ShirleyHu billige fotballdrakter KariHwtwt

  3. Manchester United Drakt 25 November 2019 - 23:15:25 WIB

    Hey there, I think your site might be having browser compatibility issues.
    When I look at your blog site in Chrome, it looks fine but when opening
    in Internet Explorer, it has some overlapping.
    I just wanted to give you a quick heads up! Other then that,
    wonderful blog! Manchester United Drakt Jamisonkn fotbollströjor GreggBron
    Ernestine fotballdrakter IrmaRusti

  4. Maglietta Ajax 28 November 2019 - 07:11:21 WIB

    It's an awesome post designed for all the online viewers; they will obtain benefit from it I
    am sure. Maglietta Ajax SterlingT Maglietta Wolfsburg DeneenPaw
    OsvaldoGh billige fodboldtrøjer ScottCheu

1

Komentar



Masukan 6 kode diatas :
huruf tidak ke baca? klik disini refresh

Komentar Facebook

Kembali ke Atas